07 August 2008

JAHILIYAH DAN KESANNYA KEPADA MASYARAKAT

As-Sahid Sayed Qutub pernah berkata “Maka orang yang mengenali Jahiliyah, dialah orang yang dapat memahami nilai Islam dan dialah yang sangat menghargai rahmat Allah yang terdapat dalam Islam dan nikmat Allah yang terlaksana dengan Islam.
Dari kata-kata tersebut jelaslah betapa pentingnya seseorang itu memahami erti jahiliyah dan gambaran yang sebenarnya.
Pengertian Jahiliyah
Jahiliyah asal maknanya bodoh atau jahil masyarakat Jahiliyah bukanlah bermakna ahli masyarakat itu bodoh, kurang pengetahuan, tidak mempunyai harta kebendaan, tidak mempunyai nilai pemikiran kemasyarakatan atau sebagainya.
Jahiliyah yang diterangkan dalam Al-Quran ialah sikap mental yang menolak pedoman dan petunjuk dari Allah dan mencipta undang-undang yang berlawanan dari yang diturunkan oleh Allah.
Jahiliyah juga bukanlah berlawanan dengan apa yang dinamakan ilmu tamadun dan kemajuan kebendaan tetapi jahiliyah sebenar berlawanan dengan marifatullah, tidak berpandukan dengan hidayat Allah dan tidak berhakimkan dengan hukuman Allah.
Al-Quran tidak menyatakan oran Arab itu Jahiliyah kerana mereka tidak mengetahui ilmu falak, kimia, kedoktoran, sistem politik, ilmu bahasa, kurang kemajuan kebendaan, kosong dengan sifat yang baik, sesungguhnya mereka Jahiliyah kerana mereka berhakimkan hawa nafsu dan menolak hukum-hukum Allah.
Masa Jahiliyah
Sesungguhnya fenomena Jahiliyah itu bukanlah muncul hanya pada tahap masa tertentu sahaja dalam sejarah bahkan ia boleh berulang pada sepanjang masa apabila wujud sebab musababnya. Sejarah manusia seluruhnya tidak terkeluar dari dua keadaan yang saling bertentangan yang tidak berkesudahan dan masing-masing menghasilkan natijah yang berlainan.
Perbezaan Hidayah dan Jahiliyah
Hidayah berpunca dari makrifullah dan mengikut petunjuknya sementara Jahiliyah itu terbit dari kejahilan terhadap Allah dan keengganan menurut titah perintahnya. Kedua-dua dasar tadi melahirkan sistem masing-masing dalam ekonomi sosial, politik, kebudayaan, ilmu pengetahuan dan sebagainya. Ini bersesuaian dengan kemampuan akal mereka dalam menganggapi alam material disekitarnya serta dipengaruhi oleh pengalaman hidup mereka. Dari kedua-dua dasar itu lahir pula dua masyarakat yang amat berbeza dari semua segi sama ada berkaitan dengan pegangan hidup yang berupa keyakinan mahupun sistem hidup yang menjadi amalan hidup mereka di dunia ini. Dari sini jelaslah kepada kita bahawa masyarakat manusia terbahagi kepada dua iaitu masyarakat Islam atau masyarakat Jahiliyah.
Ciri-ciri Masyarakat Jahiliyah
Masyarakat Jahiliyah tidak terbatas kepada masyarakat sebelum Islam sahaja. Ia boleh wujud jika terdapat di dalam masyarakat itu ciri-ciri Jahiliyah seperti berikut :
(i) Tidak beriman kepada Allah dengan keimanan yang sebenar
Ciri ini merupakan ciri terpenting yang terdapat pada masyarakat Jahiliyah di sepanjang sejarah. Bahkan ianya adalah asas yang memperkembangkan Jahiliyah. Di atasnya terbina seluruh penyelewengan konsep, tingkah laku dan kepincangan sistem hidup manusia. Baik yang berhubung dengan perasaan, fikiran pemikiran dan hubungan sesama manusia dan manusia dengan alam seluruhnya.
(ii) Tidak menjalankan hukum Allah
Menolak atau tidak melaksanakan hukum atau peraturan Allah kerana mengikut hawa nafsu adalah dianggap Jahiliyah. Sebenarnya penolakan hukum Allah itu berpunca dari ciri yang pertama tadi.
(iii) Wujud taghut dalam masyarakat
Dalam seluruh masyarakat Jahiliyah pasti wujud taghut yang berusaha menyelewengkan manusia dari beribadat kepada Allah dan berhukum dengan syariatnya. Mereka berusaha sedaya upaya supaya manusia mentaati taghut dan hukum-hukum yang dicipta oleh manusia berdasarkan hawa nafsu.
(iv) Menurut hawa nafsu tanpa bimbingan hidayat Allah
Apabila jauh dari minhaj Allah, maka manusia akan tenggelam dalam alam hawa nafsu. Walaupun nafsu itu adalah penting untuk manusia tetap jika dia dilepaskan tanpa kawalan serta bimbingan hidayah Allah ia akan membahayakan manusia itu sendiri dan menyebabkan manusia jatuh ke taraf kebitangan seterusnya ke tahap syaitan.

Kesan Jahiliyah
Jahiliyah telah merosakkan tasawwur manusia tentang hubungannya dengan Allah, dengan alam dan kehidupannya. Dengan kata lain Jahiliyah menyelewengkan seluruh aspek kehidupan manusia.
Dari segi akidah menyebab berpuncanya penyelewengan falsafah pemikiran manusia. Timbulnya kefahaman materialisme yang menganggap kehidupan material di dunia menjadi matlamat hidup manusia. Dari itu timbullah aliran sukaralisma yang bertanggungjawab melahirkan kapitalisma, kominisme dan sosialisme.
Kesan yang paling buruk ialah memberikan hak hakimiah, hak membuat hukum, hak mencipta minhaj (sistem hidup) dan hak melepaskan nilai-nilai kehidupan yang menjadi hak mutlak Allah itu kepada manusia.
Dari segi politik manusia telah diracuni fahaman nasionalisme yang ditafsirkan oleh Rasulullah sebagai membantu saudara atau kaum melakukan kezaliman. Fahaman ini menimbulkan kebencian dan ketakutan bahkan mencetuskan peperangan, penaklukan, penjajahan dan kehancuran.
Dalam sistem ekonomi dasarnya berteraskan kepada prinsip mencari keuntungan semata-mata sehingga melahirkan penindasan dan exploitasi. Hakikat kemanusiaan telah dilupakan, seolah-olah manusia itu hidup hanya untuk kemajuan ekonomi bukan ekonomi untuk kemajuan manusia. Nilai kasih sayang, belas kasihan, kemurahan hati dan sebagainya telah ditenggelamkan oleh sifat tamak dan rakus.
Sistem sosialnya pula telah menyebabkan hubungan individu dengan masyarakat menjadi tidak simbang akibat penyelewengan dari sistem Allah. Keadaan ini dapat diperhatikan dengan jelas dalam sistem kapitalis yang menelurkan pemujaan kebendaan, kewangan dan kemewahan yang berbentuk material.
Dalam sistem pendidikannya pula melahirkan faham dua lisma yang memberi penekanan kepada aspek akliah dan maddiyah, mengabaikan aspek rohaniah. Akibatnya ianya hanya mampu melahirkan warganegara yang baik bukan seorang insan yang soleh.
Manakala dalam masyarakat komunisme, pengaruh Jahiliyah memberi kesan kepada manusia yang menjadkan masyarakat sebagai Tuhan. Sistem ini telah merampas hak individu dalam memiliki harta, sistem kebendaan telah menguasai manusia, bukan manusia menguasai kebendaan. Fahaman ini telah melahirkan fahaman atisme. Sistem pemerintahannya ia melahirkan sistem diktator kerana mengamalkan politik totali tanpa permesyuaratan rakyat. Komunisme membawa slogan “Berkhidmat Untuk Negara”, slogan ini telah menghapuskan hak individu untuk bersuara, memilih kerja, mendidik anak menurut agama, sifat bersaing untuk berkuasa dan sebagainya.
Pada hakikatnya keruntuhan masyarakat Jahiliyah adalah kerana keruntuhan akhlak yang mulia dan bersifat dengan sifat-sifat Jahiliyah seperti riyak, takabbur, sum’ah, hasad, cinta dunia, tamak, kufur, degil, membazir, bangga dengan dosa, khianat, pengecut, pemarah, takut kepada manusia dan sebagainya. Apabila Islam telah datang ia telah meruntuhkan sifat muzmumah ini dan menggantikannya sifat-sifat terpuji seperti tawaduk, berani kerana benar, sabar beriman, taat kepada Allah, amanah, bijaksana, takut kepada Allah berbaik sangkaan sesama muslim dan sebagainya.
Kesimpulan
Demikianlah kesan Jahiliyah yang telah mengancam dan memusnahkan akidah tauhid umat manusia sejak dahulu kala hinggalah ke zaman Jahiliyah ke 20 ini. Pemesongan akidah ini telah meruntuhkan nilai-nilai kemanusiaan

No comments: